Aardbeien kweken

Leer aardbeien kweken met de beste rassen, verzorgingstips, jamrecept én maak heerlijke siroop van aardbeienkroontjes zonder verspilling.

Floor Korte
1 Minuten om te lezen

Er gaat voor mij weinig boven een handje verse aardbeien uit eigen tuin. Zodra de eerste vruchten rood kleuren. En eerlijk is eerlijk: verse aardbeien smaken nu eenmaal veel lekkerder dan die uit de supermarkt.

Omdat ik vaak vragen krijg over mijn aardbeienplanten, deel ik in deze blog mijn favoriete rassen, handige tips en natuurlijk mijn recept voor aardbeienjam en aardbeiensiroop.

Wanneer plant je aardbeien?

Wil je snel oogsten? Dan is het slim om aardbeienplanten tussen juli en september aan te planten. De planten hebben dan voldoende tijd om goed te wortelen en geven vaak al het volgende jaar een mooie oogst.

Plant je ze pas in maart of april? Dan moet je meestal nog een seizoen langer wachten en oogst je pas het jaar daarna echt volop.

De beste plek voor aardbeien

Aardbeien houden van zon. Hoe meer zonuren, hoe zoeter de vruchten worden.

Je kunt aardbeien prima in potten kweken, maar in mijn ervaring geven ze in de volle grond veel meer opbrengst. Geef ze daarom een zonnig plekje waar de grond goed water doorlaat.

Kortdragers of doordragers?

Er zijn twee soorten aardbeienplanten:

Kortdragers

  • Geven in een korte periode veel vruchten.
  • Ideaal als je grote hoeveelheden wilt oogsten voor jam, siroop of invriezen.

Doordragers

  • Geven van het voorjaar tot in het najaar steeds nieuwe vruchten.
  • De oogst per keer is kleiner, maar je kunt veel langer plukken.

Mijn persoonlijke favorieten zijn de biologische rassen Falco (kortdrager) en Ostara (doordrager).

Bescherm je oogst tegen vogels

Vogels zijn net zo dol op aardbeien als wij.

Om vogelvraat te voorkomen gebruik ik kleine vershoudnetjes (van de supermarkt) om de vruchten te beschermen. Grote vogelnetten raad ik af, vogels kunnen hierin verstrikt raken, en kunnen doodgaan hierdoor.

Gooi de kroontjes niet weg

De bovenkantjes van aardbeien verdwijnen hier nooit in de afvalbak.

Ik gebruik ze later om siroop van te maken of droog ze in de oven op ongeveer 54°C gedurende 12 uur. De gedroogde kroontjes zijn heerlijk in zelfgemaakte thee- en kruidenmelanges.

Recept: eenvoudige aardbeienjam

Heb je veel aardbeien geoogst? Maak dan eens deze heerlijke aardbeienjam.

Ingrediënten

  • 1 kg aardbeien
  • 15 g pectine
  • 350 g rietsuiker
  • Sap van 1 citroen

Bereiding

  1. Was de aardbeien, verwijder de kroontjes en snijd ze in stukjes.
  2. Meng de pectine met de rietsuiker.
  3. Doe de aardbeien samen met het citroensap in een pan en breng aan de kook.
  4. Voeg al roerend het suiker-pectinemengsel toe.
  5. Laat 3 tot 5 minuten doorkoken.
  6. Vul schone, gesteriliseerde potten met de hete jam en sluit direct af.
  7. Laat afkoelen en bewaar koel en donker.

Maak siroop van je aardbeienkroontjes

Wist je dat je de kroontjes (ook wel kontjes, zoals ik ze noem) van aardbeien helemaal niet hoeft weg te gooien? Juist in de kroontjes en het stukje vruchtvlees dat eraan blijft zitten, zit nog superveel smaak. Ik bewaar ze daarom in een zipzakje in de vriezer. Zodra ik genoeg heb verzameld, maak ik er een heerlijke aardbeiensiroop van.

Het is een mooie manier om meer uit je oogst te halen én voedselverspilling te voorkomen.

Aardbeiensiroop van aardbeienkroontjes

Ingrediënten

  • 500 g aardbeienkroontjes (mag rechtstreeks uit de vriezer)
  • 1 liter water
  • 750 g tot 1 kg suiker
  • Sap van 1 citroen

Bereiding

  1. Doe de aardbeienkroontjes (kontjes zoals ik ze meestal noem ;)) samen met warm water in een pan en laat voor 24 uur staan.
  2. Giet alles door een fijne zeef of kaasdoek en vang het vocht op.
  3. Voeg het citroensap en de suiker toe aan het gezeefde vocht.
  4. Verwarm rustig totdat alle suiker is opgelost.
  5. Laat de siroop nog 4 minuten zachtjes pruttelen.
  6. Giet de hete siroop in schone, gesteriliseerde flessen en sluit direct af.

Hoe gebruik je de siroop?

Deze aardbeiensiroop is heerlijk:

  • Aangelengd met bruiswater of plat water.
  • Door de water-kefir of kombucha
  • Door yoghurt of kwark.
  • Over pannenkoeken (schotse dikke pannenkoeken zijn het lekkerste, daar trekt het lekker in).
  • In een zomerse cocktail.
  • Door een glas prosecco.

Ik ben fan van dit soort leuke experimenten, zo maak je ook met ‘Waste’ weer wat nieuws zonder dat het op de composthoop beland.

Mijn favoriete aardbeientoetje

Soms hoeft iets niet ingewikkeld te zijn.

Bak een kant-en-klare pizzabodem af, laat deze afkoelen en bestrijk hem met opgeklopte slagroom. Verdeel er verse aardbeien over en maak het af met een beetje speculaaspasta of chocopasta.

Een simpel toetje dat hier altijd binnen een paar minuten verdwenen is.

Tot slot

Aardbeien zijn wat mij betreft onmisbaar in de moestuin en als je dus slim aanplant in de moestuin kun je er echt heel lang van oogsten. zet ze dus op een zonnige plek, plant verschillende rassen en dan nog met een beetje aandacht kun je jarenlang genieten van een heerlijke oogst.

En onthoud vooral: meer oogst krijg je niet altijd door harder je best te doen, maar vaak door slimmer te planten. Kies verschillende rassen, vernieuw je planten op tijd en geniet vooral van alles wat je van één aardbeienplant kunt gebruiken.