FLOORS MOESTUIN XL
“Een belevenis vol creatieve ideeën voor de eetbare tuin, geschikt voor mens en dier.”
Volg ons nieuwe avontuur, de opbouw van onze nieuwe moestuin/eetbare tuin – Floors Moestuin XL.
lees meer
Blijf op de hoogte
Hier vind je alle verhalen uit mijn moestuin en siertuin, heel veel tips & tricks, heerlijke recepten met groenten en fruit uit eigen tuin,
zaai en oogstkalender per maand en heel veel handige DIY projecten voor bij jou in de tuin!
Laat je vooral inspireren om van jouw tuin ook een groen en natuurlijk paradijs te maken voor mens en dier.
Blijf op de hoogte
Ik ben gek op mijn tuin en moestuin! Het is mijn plek waar ik kan ontspannen, ik noem het niet voor niks ‘My stress free zone’. De hele achtertuin is omgedoopt tot een groen en natuurlijk paradijs voor mens en dier. Eetbare- en sierbloemen en planten waar ik vrolijk van wordt en wat het echt mijn plekje maakt wisselen elkaar af.
Lees meer
Missie
Ik wil zoveel mogelijk mensen stimuleren ook een moestuin te starten of een tuin aan te leggen vol planten waar je van kunt eten. Dit is niet alleen heel lekker, het is ook goed voor de biodiversiteit en educatief tegelijkertijd. Tegels laten verwijderen en dit te laten vullen met groen. Mensen meegeven dat je niks fout kan doen in de tuin, want het is jouw eigen plek waar je je thuis moet voelen. Het creëren van een plek waar eetbaar groen voor mens en dier door elkaar loopt. Nog meer mensen adviseren en hulp bieden in het ontwerp en de aanleg van een moestuin. Ook wil ik ze zelf op onderzoek uit laten gaan hoe de natuur werkt, dat een natuurlijke en levendige tuin goed is voor mens en dier en dat ieder jaar weer een verrassing is! Heel veel missie’s bij elkaar.
Trotse ambassadeur voor
🍓 Aardbeien vragen + antwoord. 🍓
✨️Aanplant periode juli/sept geven ze het jaar erna al oogst. Maart/april geeft pas het jaar erop.
✨️Aardbeienplanten staan het liefste in de volle zon. In de volle grond geven ze meer oogst dan planten in potten.
✨️Vroeg bio ras in de tuin is de Ostara doordrager, Falco kortdrager beide van @aardbeiplantje.nl zijn mijn favorieten
✨️Kortdragers geven in een korte tijd heel veel, doordragers geven in een langere periode maar minder in een keer.
✨️Wij geven na jaar 2 wat wormencompost aan de planten.
✨️Na 3 jaar vernieuw ik alle plantjes.
✨️Je kan de vruchten afdekken met vershoudnetjes tegen vogelvraat. Gebruik geen netten, daar raken ze in verstrikt.
✨️Bovenkantjes van de aardbeien gebruik ik later om siroop mee te maken of drogen in de oven 54° voor 8-10 uur voor thee melanges.
✨️Ik leg hennepvezel onder de plantjes als mulch (minder onkruid en minder watergeven). En hierdoor vallen rijpe vruchten niet op de grond maar op een lekker bedje.
✨️Ik heb 9 verschillende rassen staan ca. 50 plantjes per ras. Daarom hebben we ook zoveel oogst, laat je niet gek maken dus. Plant slim, plant dus verschillende rassen aan 😉
✨️Bio rassen die ik heb staan zijn:
-Ostara mei- septembet
-Falco mei- juni
-Verdi mei-juni
-Sonsation juni
-Daroyal mei-juni
-Rumba mei-juni
-Ravellia juni-juli
-Malwina juni-juli
-Snow white juni
🍓Lekker Aardbeienjam recept..
1. Was 1 kg aardbeien, verwijder de kroontjes en snijd ze in stukjes.
2. Meng 15 g pectine met 350 g rietsuiker.
3. Doe de aardbeien in een pan, voeg het sap van 1 citroen toe en breng aan de kook.
4. Voeg al roerend het suiker-pectinemengsel toe en laat 3-5 minuten doorkoken.
5. Giet de hete jam in schone, gesteriliseerde potten en sluit direct af.
6. Laat afkoelen en bewaar koel en donker.
✨️ toetje, een kale Pizza afbakken, slagroom opkloppen, aardbeien in stukjes en speculaaspasta erover van @koro_nl , heerlijk. Code floor = 5% korting op je bestelling 🙏
✨️Als de plantjes geen oogst meer geven weet je dat ze ouder zijn dan 3 jaar en zou ik ze vervangen.
Nog een vraag, stel hem hieronder!
#aardbei #strawberry #moestuin #kitchengarden #tips
We zijn pas anderhalf jaar verder en KIJK NOU wat een enorm verschil!! Zo trots en blij met deze plek. Gister pinkte ik weer even een traantje weg van blijdschap ❤️
Ik vind het vooral ook zo mooi om te zien wat je voor elkaar kan krijgen in een korte tijd, van een kaal stuk grond naar een groene oase en hoe groeizaam de natuur ook is ✨️ niet normaal hoe een tuin ineens kan ontploffen alleen al na een regenbui, laat staan na anderhalf jaar.
We begonnen eerst met een plan, zoals alles.. en dat uitdenken, uitwerken en opzetten vind ik zooo leuk! Van niets iets maken ga ik zooo van aan! Ik geniet daarom ook zo van dit proces 🙏
Daarnaast ontstaan zo`n tuin natuurlijk niet zomaar, daar komen veel uren werken in de tuin bij kijken. Ik wil wel even zeggen dat het onze full-time baan inmiddels is om de tuin ook bij te houden 6 dagen in de week. (Even voor het realistische plaatje🙏) Maar dat doen we echt met heeel veel plezier en liefde voor deze tuin. Ook de balans in, `even goed de schouders eronder` en `erna dan weer even opladen` was weer een leuke zoektocht maar dat is het hele leven nietwaar 😉?!
Heel veel zin in de komende jaren, laat de rust en oogst maar komen🌱🥰 en bedankt allemaal voor jullie support, de lieve woorden en boekingen vanaf het begin af aan! Dat doet ons zo goed om te voelen dat we er niet alleen voor staan en dat we echt iets duurzaams neerzetten!
De volgende rondleiding in de moestuin is op 27 juni trouwens en er zijn nog een paar plekjes vrij van 10:00-12:00
`Wat maak jij met al je oogst?` `Jullie hebben toch veel te veel om op te eten?!` Dit zijn vragen die we veel horen, wij eten op het moment iedere dag wel iets uit de tuin. En ja dat is soms ook teveel om in een keer op te eten. Ik maak het in, verwerk het tot jam, siroop, droog het, snoep het op of het gaat de vriezer in. Met een beetje creativiteit kom je heel ver zonder maar iets weg te hoeven doen, want daar ben ik tegen. Zo bewaar ik de hoedjes van de aardbeien om later siroop van te maken, zo gebruik ik de bloemem van bieslook om smakelijke poeder mee te maken voor door de roomboter of droog ik veel gpudsbloemen en korenbloemen op het moment om later thee melanges te maken of te gebruiken om een taartje mee op de fleuren.
Wat doe jij op het moment met specifieke oogst en bewaar jij ook alles haha? Zo ja wat dan, ik ben heeeel benieuwd. ❤️🙏
Ohhh ik ben hier zo blij mee, we hebben weer een stukje moestuin erbij. Dit keer voor mijn 50 tomatenplanten en dit keer uitgeplant in een rondje, zodat ik er later lekker makkelijk bij kan met oogsten.
Eerst al het onkruid verwijderd, gelukkig hadden we hier hulp bij (thanks Greet en Cobie). Erna alles uitgemeten om de stenen randen (♻️klinkers) neer te leggen en de snippers te storten voor het pad. Ik gebruik geen worteldoek onder de snippers, gewoon lekker een dikke laag, dat gaat super hier in de tuin! Alle grond die open lag hebben we voorzien van bio wormencompost en erna de bodem losgemaakt met de woeler, zodat de wortels van de plantjes terechtkomen in lekkere luchtige voedzame grond 🌱🥰
Ik heb de bodem, na het uitplanten van de tomatenplanten en afrikaantjes die ertussen staan, bedekt met een mulchlaag van hennepvezel. Dit voorkomt het opkomen van onkruid en uitdroging van de bodem en beschermd het bodemleven 🪱
Ik plant in het rondje in het midden nog wat gezellig bloemen uit die ik heb gekregen, gewoon vanalles door elkaar. En om het rekwerk heen komt nog mais, zonnebloemen, cosmea een pompoen en een klimcourgette die aan de achterkant omhoog kan klimmen, ik ben zo benieuwd hoe dit er over een paar maanden uit ziet 🙏🌱✨️
Een leuke update van afgelopen week❤️!
Vol groen, bloemem, verspenen& verpotten van veel plantjes, mulchen, bakken in de keuken, veel bezoeken op de tuin, met als klapper onze 3e editie plantjesfeest met jennita van het @plukatelier / @herder_daniel / @basvelzeboer het was zooo leuk. 10e foto is gemaakt door @loes_tuin ❤️
De 20m2 moestuin die ik dit voorjaar aanlegde staat er echt stralend bij, hiervoor heb ik bio wormemcompost gebruikt en daar ben ik erg blij mee! Het geen een goede boost aan de bodem.
De eerstr aardbeien zijn een feit en ook meteen opgegeten haha, ze waren zo lekker. Het vroege bio ras heet `Falco` en komt van @aardbeiplantje.nl
We maaien om de 2 weken ons grasveldje. Alles wat we opvangen in de opvangbak gebruiken we als mulch of starter voor compost. Ik gebruik de duo max maaier van @gardena_netherlands zonder snoer op 2 accu`s en is lekker breed! Werkt top.
Een deel van de tomaten is uitgeplant, in een eerdere reel kun je zien hoe ik het rek heb geknutseld met bamboestokken.
Ik heb officieel het `Vlechtvirus` te pakken en ben niet te stoppen. Deze plantensteun + nog een aantal andere heb ik zelf gemaakt en dat maakt me zo trots. Nieuwe dingen leren maakt me zo blij 🙏
Cursus deel 4 op de tuin `Oogst verwerken & inmaken` ging super. Dit was de eerste keer dat ik deze gaf, maar de kop is eraf ❤️
Veel gemulcht in de tuin met hennepvezel tegen onkruid, bodem bescherming en en om de bodem langer vochtig te houden. Werkt super, in een eerdere reel vertel ik er meer over.
En cake bakken voor gasten/cursisten is bijna een dagelijkse bezigheid geworden. Daarom zijn we ook zo blij met @koro_nl alles in bulk en veel Bio. Code floor = 5% korting ❤️
De nieuwe bijenkasten van @bijenkasten.nl in natuurlijke beits van @moosefarg 🐝
Het droogrekje kun je zelf ook makkelijk maken, deze vind je in mijn boek `Haal meer uit je moestuin` blz 198 project 39 🙏✨️
In de tussentijd werken we verder aan nieuwe projectjes op de tuin, nieuwe borders voor bloemen als dahlia`s. Maar ook andere vaste beplanten. En uiteraard de randen gemaakt van ♻️ klinkertjes.
De groenbemesters en bloemen voor bijen op het veld staan er zo mooi bij. Het zit vol bijen.
Afgelopen week heb ik mijn tomatenplanten uitgeplant maar voordat ze de grond in konden heb ik eerst een handig klimrek gebouwd. Dat heb ik gemaakt met dikke bamboestokken. Deze heb ik vast gezet met schroeven op de hoeken zodat hij lekker stevig is en hier tussen heb ik touwtjes gespannen. Die touwtjes fungeren als een steun per tomatenplantje waar ik ze later omheen kan wikkelen zodat ze niet omvallen.
Voordat de tomatenplanten zomaar naar buiten kunnen, Wil je ze eerst buiten laten wennen aan de nieuwe temperatuur waarvan ze vandaan komen. Bij mij stonden ze in de kas en in de koude bak dus dan is 2 dagen en nachten voldoende om ze te laten wennen. Dit proces heet afharden, doe je dit niet dan kan de temperatuur schommeling ineens zo groot zijn dat het plantje doodgaat.
Bij het uitplanten van je tomatenplanten breek ik de onderste drie blaadjes van het plantje weg, zodat de plant dieper de grond in kan, meer wortels aanmaakt (die vormen zich aan de stam) meer voeding op kan nemen en dus sterker wordt.
Ik doe geen bananen, koffiedrap of andere dingen in het plantgat, ik hen gemerkt dat enkel compost op de bodem ook hele mooie tomaten geeft ❤️🍅 dus ik hou het lekker makkelijk.
Zodra het plantje tot het rijkt kan ik beginnen met wikkelen.
Aan de zijkant van het klimrek heb ik een netje gevlochten ook van jute touw, hier groeit dit jaar de oost-indische kers doorheen. Tussen de tomaten staan afrikaantjes (en later nog basilicum) voor een goede combinatie. Afrikaantjes houden te veel aaltjes op afstand en basilicum trips. Zo maak ik optimaal gebruik van de ruimte en heb ik mijn planten beschermd op een natuurlijke manier 🙏
Mijn rassen dit jaar die buiten staan:
Bubbolino
Alice dream
Principe nero
Piennolo giallo
Antho weiss cherry
Zena`s gift
Purple russian
Purple smaragd
Pink bumblebee
Yellow fire
Indigo rose
Bleu berrie
Costoluto florentho
Asian green tiger
Qmata
Topaz
Belle coeur
Goldmarie
Firebird feather
Blush
Black beauty
Brads atomic grape
Dancing with smurf
Cuor di bue
Kom maar door met die tomatenoogst 🍅🌱
Heb je vragen stel ze vooral🙏🤗
WINACTIE - GESLOTEN - @kimpijffers gefeliciteerd 🥳
Het is mei… en dat betekent absoluut niet dat het te laat is om te starten met een moestuin. Sterker nog: het kan nog hartstikke goed! Naar mijn idee kun je eigenlijk iedere maand beginnen met een moestuin. Natuurlijk kun je later in het seizoen niet alles meer zaaien, maar een moestuin draait om zoveel meer dan alleen zaaien.
De start begint namelijk vooral bij de plek waar jij wilt gaan tuinieren, start je op een balkon of terras? Dan kun je eigenlijk op ieder moment beginnen met potten. Op deze plekken blijft het vaak langer warm, waardoor je ook later in het seizoen nog veel kunt doen.
Wil je het liever groter aanpakken, bijvoorbeeld met een tuin van 100+ m²? Dan zou ik juist aanraden om eerst rustig te starten bij de basis. Maak eerst een plan en begin met duurzame bodemverbetering. En dat kan eigenlijk het hele jaar door en de aanplant van vaste planten in de moestuin daar kun je verschillende momenten in het jaar voor kiezen.
Het is het mooiste om het niet met haast te doen maar bewust. Zo leer je je tuin écht kennen: waar de zon staat gedurende het seizoen, welke plekken droog blijven of juist nat zijn, en je hebt alle tijd om je in te lezen en het op jou tempo te doen.
Want tuinieren is geen wedstrijd. Je doet dit voor jezelf, niet voor iemand anders. En lukt het een jaar niet zoals je hoopte? Dan probeer je het gewoon volgend jaar opnieuw. Hoe mooi is dat?
Omdat ik heel graag iemand wil helpen bij de start van zijn of haar eigen moestuin, klein of groot, geef ik met veel liefde een super leuk starters moestuinpakket weg!
In dit pakket zitten:
✨️Haal meer uit je moestuin (gesigneerd)
✨️Floors Moestuin (gesigneerd)
✨️Moestuin agenda 2026
✨️Zadenpakket eetbare bloemen
✨️Zadenpakket groente
✨Zaai en oogstkalender
✨️Worteltaart jam
✨️Soft sprayer & Snoeischaar van @gardena_netherlands
Wil je kans maken?
-Laat hieronder weten waarom jij graag wilt starten met een moestuin of aan wie je het pakket kado zou willen doen, je moeder, broertje, beste vriendin, collega, tag diegene hier vooral in!
-Like deze post en volg @_floorkorte + @kosmosuitgevers
-Delen mag natuurlijk altijd en is lief ❤️
Waar is mulchen goed voor? En wat gebruik ik als mulch in de kas en buiten in de moestuin..
- het houdt de bodem langer vochtig je hoeft hier dus minder water te geven. In de kas is dat echt een voordeel maar ook in warme perdiode`s in de zomer bijvoorbeeld.
- het beschermd het bodemleven, de kleine insecten, schimmels en bacterieen in de bodem die nodig zijn voor een bodem in balans die gezond is waar je planten goed in groeien.
- het zorgt ervoor dat onkruid geen kans krijgt om te ontkiemen. In de kas zal dit minder snel opkomen, maar mulch kun je ook buiten de kas heel goed gebruiken als bodembedekker.
Als mulch kun je stro, houtsnippers (fruit struiken, bomen en vaste beplanting), bladeren, puur wol of gedroogd gras gebruiken (wat niet in zaad geschoten is).
Ik heb alles geprobeerd, wol gaat Flip mee aan de wandel🐕 (jacht hond, dus ruikt lekker 🤪) stro waait hier buiten weg (tuin met veel wind), ik heb niet altijd bladeren en gedroogd grasmaaisel liggen dus om dat aan te vullen ben ik opzoek gegaan naar alternatieven, zo kwam ik in 2024 door @iristuin.vught 🙏 (thanks voor je tip) uit op hennepvezel, dit wordt gebruikt in paardenbakken maar ook wel als bedding in hokken van konijnen of cavia`s. Het neemt veel vocht op en plakt daardoor aan elkaar en blijft dus heel goed liggen en is heel dicht. Veel fijner dan stro wat ik hiervoor altijd gebruikte + buiten in de tuin waait het ook niet weg tov stro en dat werkt dus echt ideaal.
Het water wat je geeft zakt er gewoon doorheen en het verteerd tussen de 12-20 maanden en wordt door het bodemleven ook nog eens veel beter opgenomen dan stro. 🪱 Je kan het dus, nadat de eenjarige moestuinplanten eruit zijn in de moestuin of kas, het strooisel gewoon laten liggen en mengen door de grond! ❤️🙏
In vak 1 staan tomaten, afrikaantjes, bindsla, basilicum en knoflook. En vak 2 staan pepers, paprika, afrikaantjes, goudsbloem, wat spinazie en aubergine.
Groot voordeel van houtsnippers in de kas is dat het in de warme zomers net wat minder warm wordt dan als je een stenen pad hebt liggen, houtsnippers is dus ook een dikke aanrader ♻️
