Welcome to

MY STRESS
FREE ZONE!

Laat je inspireren en dompel je onder in onze eetbare groene oase.

Tips bekijken

FLOORS MOESTUIN XL

“Een belevenis vol creatieve ideeën voor de eetbare tuin, geschikt voor mens en dier.”

Volg ons nieuwe avontuur, de opbouw van onze nieuwe moestuin/eetbare tuin – Floors Moestuin XL.

lees meer
Events agenda
Tuin Rondleiding + lezing
Garden Fest
Bekijk al mijn cursussen

Blijf op de hoogte

Blijf of de hoogte content
Populaire blogs

Hier vind je alle verhalen uit mijn moestuin en siertuin, heel veel tips & tricks, heerlijke recepten met groenten en fruit uit eigen tuin,
zaai en oogstkalender per maand en heel veel handige DIY projecten voor bij jou in de tuin!

Laat je vooral inspireren om van jouw tuin ook een groen en natuurlijk paradijs te maken voor mens en dier.

Floor Korte
juni 5, 2026
Als de aardbeien uit de tuin volop beginnen te rijpen, is deze aardbeiencake één van…
Floor Korte
juni 5, 2026
Op het moment komen er echt kilo’s aardbeien uit onze tuin per dag, ja inderdaad…
Floor Korte
juni 1, 2026
Onze nieuwe bijenstal Laten we starten met de opzet van onze bijenstal, zoals wij hem… Nieuwe bijenkasten van red cederhout Voordat de bijen zomaar in hun nieuwe stal geplaatst konden…
Alle blogs bekijken
Populaire cursussen
Cursus deel 1 'Zo start je een eigen moestuin'
Workshop 'Ontwerp je eigen moestuin'
Cursus deel 2 'Zo leg je de moestuin aan'
Cursus deel 3 'Zo onderhoud je de moestuin'
Cursus deel 4 'Verwerken & bewaren van je oogst'

Blijf op de hoogte

Blijf of de hoogte content
Floor Korte

Ik ben gek op mijn tuin en moestuin! Het is mijn plek waar ik kan ontspannen, ik noem het niet voor niks ‘My stress free zone’. De hele achtertuin is omgedoopt tot een groen en natuurlijk paradijs voor mens en dier. Eetbare- en sierbloemen en planten waar ik vrolijk van wordt en wat het echt mijn plekje maakt wisselen elkaar af.

Lees meer

Missie

Ik wil zoveel mogelijk mensen stimuleren ook een moestuin te starten of een tuin aan te leggen vol planten waar je van kunt eten. Dit is niet alleen heel lekker, het is ook goed voor de biodiversiteit en educatief tegelijkertijd. Tegels laten verwijderen en dit te laten vullen met groen. Mensen meegeven dat je niks fout kan doen in de tuin, want het is jouw eigen plek waar je je thuis moet voelen. Het creëren van een plek waar eetbaar groen voor mens en dier door elkaar loopt. Nog meer mensen adviseren en hulp bieden in het ontwerp en de aanleg van een moestuin. Ook wil ik ze zelf op onderzoek uit laten gaan hoe de natuur werkt, dat een natuurlijke en levendige tuin goed is voor mens en dier en dat ieder jaar weer een verrassing is! Heel veel missie’s bij elkaar.

Trotse ambassadeur voor

Instagram
Volg mij
We zijn pas anderhalf jaar verder en KIJK NOU wat een enorm verschil!! Zo trots en blij met deze plek. Gister pinkte ik weer even een traantje weg van blijdschap ❤️

Ik vind het vooral ook zo mooi om te zien wat je voor elkaar kan krijgen in een korte tijd, van een kaal stuk grond naar een groene oase en hoe groeizaam de natuur ook is ✨️ niet normaal hoe een tuin ineens kan ontploffen alleen al na een regenbui, laat staan na anderhalf jaar.

We begonnen eerst met een plan, zoals alles.. en dat uitdenken, uitwerken en opzetten vind ik zooo leuk! Van niets iets maken ga ik zooo van aan! Ik geniet daarom ook zo van dit proces 🙏

Daarnaast ontstaan zo'n tuin natuurlijk niet zomaar, daar komen veel uren werken in de tuin bij kijken. Ik wil wel even zeggen dat het onze full-time baan inmiddels is om de tuin ook bij te houden 6 dagen in de week. (Even voor het realistische plaatje🙏) Maar dat doen we echt met heeel veel plezier en liefde voor deze tuin. Ook de balans in, 'even goed de schouders eronder' en 'erna dan weer even opladen' was weer een leuke zoektocht maar dat is het hele leven nietwaar 😉?! 

Heel veel zin in de komende jaren, laat de rust en oogst maar komen🌱🥰 en bedankt allemaal voor jullie support, de lieve woorden en boekingen vanaf het begin af aan! Dat doet ons zo goed om te voelen dat we er niet alleen voor staan en dat we echt iets duurzaams neerzetten!

De volgende rondleiding in de moestuin is op 27 juni trouwens en er zijn nog een paar plekjes vrij van 10:00-12:00

...

466 45
Ohhh ik ben hier zo blij mee, we hebben weer een stukje moestuin erbij. Dit keer voor mijn 50 tomatenplanten en dit keer uitgeplant in een rondje, zodat ik er later lekker makkelijk bij kan met oogsten.

Eerst al het onkruid verwijderd, gelukkig hadden we hier hulp bij (thanks Greet en Cobie). Erna alles uitgemeten om de stenen randen (♻️klinkers) neer te leggen en de snippers te storten voor het pad. Ik gebruik geen worteldoek onder de snippers, gewoon lekker een dikke laag, dat gaat super hier in de tuin! Alle grond die open lag hebben we voorzien van bio wormencompost en erna de bodem losgemaakt met de woeler, zodat de wortels van de plantjes terechtkomen in lekkere luchtige voedzame grond 🌱🥰

Ik heb de bodem, na het uitplanten van de tomatenplanten en afrikaantjes die ertussen staan, bedekt met een mulchlaag van hennepvezel. Dit voorkomt het opkomen van onkruid en uitdroging van de bodem en beschermd het bodemleven 🪱

Ik plant in het rondje in het midden nog wat gezellig bloemen uit die ik heb gekregen, gewoon vanalles door elkaar. En om het rekwerk heen komt nog mais, zonnebloemen, cosmea een pompoen en een klimcourgette die aan de achterkant omhoog kan klimmen, ik ben zo benieuwd hoe dit er over een paar maanden uit ziet 🙏🌱✨️

...

628 64
Afgelopen week heb ik mijn tomatenplanten uitgeplant maar voordat ze de grond in konden heb ik eerst een handig klimrek gebouwd. Dat heb ik gemaakt met dikke bamboestokken. Deze heb ik vast gezet met schroeven op de hoeken zodat hij lekker stevig is en hier tussen heb ik touwtjes gespannen. Die touwtjes fungeren als een steun per tomatenplantje waar ik ze later omheen kan wikkelen zodat ze niet omvallen. 

Voordat de tomatenplanten zomaar naar buiten kunnen, Wil je ze eerst buiten laten wennen aan de nieuwe temperatuur waarvan ze vandaan komen. Bij mij stonden ze in de kas en in de koude bak dus dan is 2 dagen en nachten voldoende om ze te laten wennen.  Dit proces heet afharden, doe je dit niet dan kan de temperatuur schommeling ineens zo groot zijn dat het plantje doodgaat.

Bij het uitplanten van je tomatenplanten breek ik de onderste drie blaadjes van het plantje weg, zodat de plant dieper de grond in kan, meer wortels aanmaakt (die vormen zich aan de stam) meer voeding op kan nemen en dus sterker wordt.

Ik doe geen bananen, koffiedrap of andere dingen in het plantgat, ik hen gemerkt dat enkel compost op de bodem ook hele mooie tomaten geeft ❤️🍅 dus ik hou het lekker makkelijk.

Zodra het plantje tot het rijkt kan ik beginnen met wikkelen.

Aan de zijkant van het klimrek heb ik een netje gevlochten ook van jute touw, hier groeit dit jaar de oost-indische kers doorheen. Tussen de tomaten staan afrikaantjes (en later nog basilicum) voor een goede combinatie. Afrikaantjes houden te veel aaltjes op afstand en basilicum trips. Zo maak ik optimaal gebruik van de ruimte en heb ik mijn planten beschermd op een natuurlijke manier 🙏

Mijn rassen dit jaar die buiten staan:
Bubbolino 
Alice dream 
Principe nero 
Piennolo giallo 
Antho weiss cherry 
Zena's gift 
Purple russian 
Purple smaragd 
Pink bumblebee 
Yellow fire
Indigo rose 
Bleu berrie 
Costoluto florentho 
Asian green tiger 
Qmata 
Topaz 
Belle coeur 
Goldmarie 
Firebird feather 
Blush 
Black beauty 
Brads atomic grape 
Dancing with smurf 
Cuor di bue 

Kom maar door met die tomatenoogst 🍅🌱

Heb je vragen stel ze vooral🙏🤗

...

440 37
Waar is mulchen goed voor? En wat gebruik ik als mulch in de kas en buiten in de moestuin..

- het houdt de bodem langer vochtig je hoeft hier dus minder water te geven. In de kas is dat echt een voordeel maar ook in warme perdiode's in de zomer bijvoorbeeld.
- het beschermd het bodemleven, de kleine insecten, schimmels en bacterieen in de bodem die nodig zijn voor een bodem in balans die gezond is waar je planten goed in groeien.
- het zorgt ervoor dat onkruid geen kans krijgt om te ontkiemen. In de kas zal dit minder snel opkomen, maar mulch kun je ook buiten de kas heel goed gebruiken als bodembedekker.

Als mulch kun je stro, houtsnippers (fruit struiken, bomen en vaste beplanting), bladeren, puur wol of gedroogd gras gebruiken (wat niet in zaad geschoten is). 

Ik heb alles geprobeerd, wol gaat Flip mee aan de wandel🐕 (jacht hond, dus ruikt lekker 🤪) stro waait hier buiten weg (tuin met veel wind), ik heb niet altijd bladeren en gedroogd grasmaaisel liggen dus om dat aan te vullen ben ik opzoek gegaan naar alternatieven, zo kwam ik in 2024 door @iristuin.vught 🙏 (thanks voor je tip) uit op hennepvezel, dit wordt gebruikt in paardenbakken maar ook wel als bedding in hokken van konijnen of cavia's. Het neemt veel vocht op en plakt daardoor aan elkaar en blijft dus heel goed liggen en is heel dicht. Veel fijner dan stro wat ik hiervoor altijd gebruikte + buiten in de tuin waait het ook niet weg tov stro en dat werkt dus echt ideaal.

Het water wat je geeft zakt er gewoon doorheen en het verteerd tussen de 12-20 maanden en wordt door het bodemleven ook nog eens veel beter opgenomen dan stro. 🪱 Je kan het dus, nadat de eenjarige moestuinplanten eruit zijn in de moestuin of kas, het strooisel gewoon laten liggen en mengen door de grond! ❤️🙏

In vak 1 staan tomaten, afrikaantjes, bindsla, basilicum en knoflook. En vak 2 staan pepers, paprika, afrikaantjes, goudsbloem, wat spinazie en aubergine.

Groot voordeel van houtsnippers in de kas is dat het in de warme zomers net wat minder warm wordt dan als je een stenen pad hebt liggen, houtsnippers is dus ook een dikke aanrader ♻️

...

239 57